Dulkių siurblys „Saturnas“. Konstruktorius Vytautas Didžiulis

Dulkių siurblys Saturnas, 1965
Velga, konstruktorius – Vytautas Didžiulis

Velga – Vilniaus elektros suvirinimo įrengimų gamykla, įkurta 1953 m. Gamino elektros suvirinimo įrangą, bet labiausiai žinoma dėl dulkių siurblių Saturnas, Velga ir Venta. Taip pat čia buvo gaminami elektriniai rankų džiovintuvai, patefonai, skalbimo mašinos. 20 a. 8–9 deš. tai buvo didžiausia elektros suvirinimo įrangos gamintoja Europoje, produkciją eksportavo į 33 šalis. 1991 m. gamykla tapo akcine bendrove Velga, o 2000 m. bankrutavo.
Dulkių siurblys Saturnas (modelis – GOST nr. 10280-62, galingumas 220 V, 400 W) pradėtas gaminti nuo 1963 m. Pažvelgus į dulkių siurblį Saturnas, išsyk į akis krinta jo neįprasta sferinė rutulio forma ir ryškios spalvos: žalia, mėlyna, geltona ir oranžinė. Saturnas savo dizainu perteikė tuo metu populiarų įvaizdį, susijusį su kosmoso pažanga. Saturnas demonstruotas pasaulinėse ir vietinėse parodose. Kūrimo procese dalyvavo gamyklos inžinierius Almantas Laužadis, konstruktorius Arkadijus Šapiro, technologas Algirdas Griškevičius, gamybos viršininkas Ivanas Makmakas, o pagrindiniu Saturno konstruktoriumi laikomas Vytautas Didžiulis.

Eksponatas priklauso Energetikos ir technikos muziejui

Lietuvos dizainas: from temporary to contemporary

Daugelis leidinių apie dizainą prasideda sakiniu, kad dizainą sunku apibrėžti. O kaip pasakoti apie Lietuvos dizainą? Kas yra Lietuvos dizainas? Kada jis atsirado? Kas nepatenka į dizaino sąvoką? Šiuos klausimus kelia ne tik tyrėjai, bet ir plačioji visuomenė.
Parodoje Lietuvos dizainas: from temporary to contemporary susitinka skirtingi ir netgi, nebijokime šio žodžio, eklektiški objektai. Tai neišvengiama, kai pristatomi trijose epochose (tarpukariu, sovietmečiu ir po 1990 m., Lietuvai atgavus Nepriklausomybę) sukurti dizaino gaminiai. Jie priklauso skirtingiems laikmečiams, nevienodas jų dydis, paskirtis, medžiagos, iš kurių jie pagaminti ir t. t. Taip pat tarp eksponatų rasime ir masinės gamybos (sukurtų gamyklose), ir vienetinių objektų.
Rengiant parodą, iššūkiu tapo objektų savitumas, neleidžiąs jų apibendrinti ar ieškoti panašumų. Kadangi kontrastingi ir patys laikotarpiai, nusprendėme nejungti objektų į vieną naratyvą, ir juos „miksavome“, parodydami jų kontrastus, o kai kur – panašumus. Parodos rengėjai nekelia sau užduoties parodyti, kas priklauso Lietuvos dizaino istorijai, eksponatai neskirstyti pagal įdomumą, sėkmingumą ar tiesiog „gerumą“.
Tikime, kad viena iš dizaino funkcijų – jaudinti ir kelti klausimus. Tokia ir šios parodos misija.
Parodos kuratorė Sonata Šulcė

Saturnas, vacuum cleaner, 1965
Velga, designer – Vytautas Didžiulis

Established in 1953, Velga was the Vilnius electric welding equipment factory. While producing electric welding equipment, it was most known for the Saturnas, Velga, and Venta vacuum cleaners. Electric hand dryers, phonographs, and washing machines were also made here. In the 1970s and ’80s, it was the largest electric welding equipment manufacturer in Europe, with products exported to 33 countries. In 1991, the factory became the Velga joint-stock company before going bankrupt in 2000.
The Saturnas vacuum cleaner (model: GOST Nr. 10280-62, power: 220 V, 400 W) went into production in 1963. When looking at the Saturnas vacuum cleaner, its unusual spherical form and bright colours – green, blue, yellow, and orange – immediately catch the eye. The design of the Saturnas conveyed an image related to space progress, which was popular at the time. Saturnas was presented at global and local exhibitions. Production engineer Almantas Laužadis, constructor Arkadijus Šapiro, technologist Algirdas Griškevičius, and head of production Ivanas Makmakas all participated in the creative process, while Vytautas Didžiulis is considered the main Saturnas designer.

The exhibit belongs to the Energy and Technology Museum

Lithuanian Design: From Temporary to Contemporary

Most publications about design begin by stating that design is difficult to define. What, then, can be said about Lithuanian design? What is Lithuanian design? When did it emerge? What falls outside the concept of design? These questions are posed not just by researchers but by society at large.
Diverse and even – dare we say it – eclectic objects meet in the Lithuanian Design: From Temporary to Contemporary exhibition. This is unavoidable, considering that design items created during three different epochs (interwar, Soviet, and after Lithuanian independence in 1990) are presented. They belong to different times, and they vary in size, purpose, production materials, etc. Also, the exhibits include both mass-produced (i.e., made in factories) and unique items.
In organizing the exhibition, the uniqueness of the objects posed a challenge, making it difficult to generalize them or identify similarities. With the time periods themselves also contrasting, we decided not to combine the objects into a single narrative. Instead, by intermixing them, we were able to demonstrate their contrasts – and in some cases, their similarities. The exhibition’s organizers do not strive to present what does or does not belong to the history of Lithuanian design, nor are the exhibits organized based on how interesting, successful, or “good” they are.
We believe that one of the functions of design is to excite and generate questions. Such is the mission of this exhibition.
Sonata Šulcė, exhibition curator

Sekite socialiniuose tinkluose

Naujienlaiškis

.

Partneriai

Visos teisės saugomos: dizainaskaune.lt 2020